ירושלמי- האבות והאמהות יחדיו...
הרב ישי וויצמןיד חשוון, תשפה15/11/2024פרק קפא מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי
+ תיאור הספר
+ הצג את פרקי הספר
<< לפרק הקודם
-
לפרק הבא >>
הירושלמי מציין בכמה מקומות את האבות והאימהות יחדיו. לא רק אבות. מה מהות הענין?
תגיות:ירושלמיבבליאבותחודש תשרי נקרא בספר מלכים "יֶרַח הָאֵתָנִים". מי הם הָאֵתָנִים הללו? בשני התלמודים מסבירים שבחודש זה נולדו האבות, איתני עולם.
לשון הבבלי (ר"ה יא): "רבי אליעזר אומר: מנין שבתשרי נולדו אבות? שנא' (מלכים א ח, ב) 'ויקהלו אל המלך שלמה כל איש ישראל בירח האיתנים בחג' - ירח שנולדו בו איתני עולם."
בירושלמי (שם א, ב) מסבירים באופן דומה: "'בירח האיתנים' - שבו נולדו אבות מתו אבות נפקדו אימהות".
בירושלמי הָאֵתָנִים הללו הם האבות, שנולדו ומתו בחודש זה, והאמהות, שהיו עקרות ונפקדו בחודש זה.
בבבלי הם האבות, ובירושלמי - האבות והאימהות.
מה שורש ההבדל?
הביאור הוא שבארץ ישראל מופיעה שלימות, של חיבור איש ואשה. איש בלא אשה ואשה בלא איש זו מציאות חסירה.
הזוהר הק' אומר שהשמחה שייכת רק כאשר עם ישראל נמצא בארץ ישראל, והוא מוסיף ומסביר: "דתמן אתחברת איתתא בבעלה" - "ששם מתחברת אשה עם בעלה", והכוונה כמובן לעולמות עליונים של יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה. מתוך כך בירושלמי מבינים שהשלימות תמיד מורכבת מאיש ואשה. לכן איתני עולם של חודש תשרי, הם האבות והאמהות.
אמנם יש הבדל בין האבות לאימהות בייחוסם לחודש זה. האבות נולדו והאמהות נפקדו. ייחול לבבן של האמהות הוא הבאת הדור הבא וגידולו, ושלימות זו היא שהופיעה בירח האיתנים.
יש לציין שהבדל כגון זה מצוי הרבה, למשל בעניינו של יוסף שעמד בנסיון עם אשת פוטיפר בזכות שראה את דמות דיוקנו של אביו, ובירושלמי מוסיפים שגם דמות דיוקנה של אמו ראה. וכן הוא בעניינים נוספים.
לשון הבבלי (ר"ה יא): "רבי אליעזר אומר: מנין שבתשרי נולדו אבות? שנא' (מלכים א ח, ב) 'ויקהלו אל המלך שלמה כל איש ישראל בירח האיתנים בחג' - ירח שנולדו בו איתני עולם."
בירושלמי (שם א, ב) מסבירים באופן דומה: "'בירח האיתנים' - שבו נולדו אבות מתו אבות נפקדו אימהות".
בירושלמי הָאֵתָנִים הללו הם האבות, שנולדו ומתו בחודש זה, והאמהות, שהיו עקרות ונפקדו בחודש זה.
בבבלי הם האבות, ובירושלמי - האבות והאימהות.
מה שורש ההבדל?
הביאור הוא שבארץ ישראל מופיעה שלימות, של חיבור איש ואשה. איש בלא אשה ואשה בלא איש זו מציאות חסירה.
הזוהר הק' אומר שהשמחה שייכת רק כאשר עם ישראל נמצא בארץ ישראל, והוא מוסיף ומסביר: "דתמן אתחברת איתתא בבעלה" - "ששם מתחברת אשה עם בעלה", והכוונה כמובן לעולמות עליונים של יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה. מתוך כך בירושלמי מבינים שהשלימות תמיד מורכבת מאיש ואשה. לכן איתני עולם של חודש תשרי, הם האבות והאמהות.
אמנם יש הבדל בין האבות לאימהות בייחוסם לחודש זה. האבות נולדו והאמהות נפקדו. ייחול לבבן של האמהות הוא הבאת הדור הבא וגידולו, ושלימות זו היא שהופיעה בירח האיתנים.
יש לציין שהבדל כגון זה מצוי הרבה, למשל בעניינו של יוסף שעמד בנסיון עם אשת פוטיפר בזכות שראה את דמות דיוקנו של אביו, ובירושלמי מוסיפים שגם דמות דיוקנה של אמו ראה. וכן הוא בעניינים נוספים.
הוסף תגובה
עוד מהרב ישי וויצמן
עוד בנושא ספרות חזל